Monday 11 April 2016

Pasang plaster ceiling setelah 6 tahun

Assalam..

Setelah berpindah selama 6 tahun baru dapat buat plaster ceiling.. mak aiii lamanya.. takde bajet pun iya.. tak bersungguh-sungguh pun ya jugak.. almaklum kakchik tak berapa rajin.

Jenuh jugak mendapatkan quotation.. pilih punya pilih.. dapat lerr yang ni..


Kakchik pilih yang box untuk ruang tamu dan yang biasa untuk dining hall. Keseluruhan nya RM3,500 termasuk percuma kipas ceiling, 6 LED downlight bersama kerja wiring. Kakchik tambah 2 curve untuk ruang pemisah bilik dan pintu ke ruang dapur so tambah RM250 dan cat + 3 plug RM200. Deposit sebanyak 40% dibayar sebelum kontraktor masuk tapak.

Sebelum memasang plaster ceiling.. kerja wiring kena settle dahulu untuk kenal pasti posisi point lampu, kipas dan chandelier. Kakchik pilih hari jumaat & sabtu untuk membuat kerja pemasangan so pagi jumaat tu sub kontraktor wiring yang datang dahulu. Setelah kerja wiring siap.. pekerja plaster ceiling pulak yang datang.. 


Hanya dua orang pekerja.. mereka membuat lengkuk dahulu dan petangnya mereka mula memasang plaster ceiling untuk dining area.



Keesokan nya mereka sambung tugasan memasang box di ruang tamu sehingga siap tengaharinya. Kerja memasang lampu disambung oleh sub kontraktor wiring. Setelah siap pemasangan.. orang yang sama juga mengecat  plaster ceiling tersebut. 




Kerja mengemas sempat dilakukan sebelum waktu maghrib hari yang sama.. banyak sungguh habuk dari kerja drill plug dan kerja memasukkan wire di suis utama. Semua ni foc termasuk dalam pakej.. mereka juga menukar main board (suis utama elektrik) yang lama kepada yang lebih besar bersesuaian dengan penambahan suis lampu dan kipas.


Petang isnin nya baru tauke kontraktor datang untuk check keseluruhan kerja pemasangan dan wiring sebelum kami membayar baki kos tersebut.


Alhamdulillah siap jugak pemasangan plaster ceiling di rumah kakchik.. cat dinding masih yang lama so ada kesan capuk n tompokan kapur plaster ceiling. Insha Allah akan dicat baru selepas kerja pemasangan kabinet dapur siap nanti. Masih menunggu turn kontraktor KC.. schedule nya April ni.. minggu depan.. Lampu chandelier pun belum dibeli.. Dining hall masih kosong sebab menunggu perabot baru. Hehe semua lambat sebab dibayar sedikit demi sedikit sehingga langsai.

6 comments: