Wednesday, 25 October 2017

Rajinnya Mak Net Menoreh Getah..

Assalam.. muga hari ini menggembirakan kalian.. walaupun pelbagai masalah yang mendatang..

Hujung minggu lepas kakchik pulang ke kampung halaman untuk menghadiri jemputan kahwin anak sahabat dan juga kakchik berhajat menghantar anak yang balik bercuti selama seminggu sempena perayaan divali ke kolej. Kakchik bermalam di rumah mak.. seronok dapat pulang ke kampung sekali sekala. 

Awal subuh lagi mak net dah siap solat dan menyediakan sarapan bihun singapura sekuali besar.. nampak sungguh menyelerakan. Tak berpeluang kakchik nak siapkan menu sendiri.. sesekali dapat makan masakan air tangan mak.. rasa gembira dan bersyukur sebab masih punya emak lagi. Setelah pakcik ke kebun dengan motorsikalnya.. mak pulak bersiap dengan bertudung.. nak ke belakang rumah untuk menoreh katanya. Terkejut beruk kakchik.. terus buka nako tingkap yang nampak kebun di belakang rumah.. kelihatan pelan pokok getah yang telah di buka carangnya.. anggaran beberapa bulan. Rajin betul.. tak reti dia nak duduk rumah..  main facebook ke.. main whatsap ke.. hahaha.. kakchik gurau jer. Mak net tak sempat pun bersekolah pada zamannya.. memandangkan beliau anak perempuan sulung.. dia ditugaskan mengasuh adik-adik yang ramai dan juga membantu urusan rumahtangga seperti mengemas dan memasak.

Kakchik curi-curi abadikan photo mak.. katanya dia cuma menoreh selama 5 hari.. getah sekerap dikumpul sekaligus dalam mangkuk.. patut arr berbau kuat jugak.. Hasilnya akan dijual ke stor jualan getah dengan bantuan pakcik.. kemudian baru diulang menoreh untuk 5 hari berikutnya. Sebelum ke kebun mak memasang ubat nyamuk berbentuk lingkaran.. dimasukkan ke dalam bekas aluminium bulat yang di ikat pada pinggang, tujuannya untuk menghalau nyamuk yang sememangnya banyak di kebun.


kebun yang agak bersih.. tu yang kakchik berani tempuh masuk..


nampak pun belakang rumah mak.. cat hijau kelabu..


benda bulat yang di belakang pinggang mak itulah ubat nyamuk.. hihi


kakchik tengok jer mak menoreh.. tunggu mak offer..
             


Kakchik teringin mencuba untuk menoreh.. tapi takut nak ganggu tugasan mak.. pisau toreh pun satu jer.. mak pulak asyik suruh kakchik balik ke rumah sebab nyamuk yang terlalu banyak. Hampir pukul 10.00 pagi mak net dah pun siap menoreh. Beliau sambung tugasan dengan membersihkan dan melihat-lihat tanaman sayur dan bunga-bungaan sehingga sebelum tengahari. Muga mak dikurniakan kesihatan dan sentiasa di bawah lindungan Illahi aamiin.

Tuesday, 10 October 2017

Birthday Tasya ke 19.. Hadiah Lulus Ujian Memandu

Assalam.. muga kalian berbahagia selalu bersama tersayang..

Cuti sem yang panjang baru-baru ini, anak kakchik manfaatkan dengan belajar memandu.. tahun lepas tak sempat. Belajar di Institut Memandu Riakar.. senang kakchik nak hantar sebab boleh tahan dekat ngan pejabat. Bagus guru yang mengajar.. staff Riakar pun baik dan peramah.. beberapa kali kakchik menumpang di ruang menunggu di dalam pejabat mereka. Jadinya sebelum naik sem.. Tasya telah menduduki ujian memandu.. kakchik cuma memberikan semangat agar beliau buat betul-betul seperti yang diajar oleh gurunya dan sekiranya lulus.. ianya merupakan hadiah hari lahir yang ke 19.. istimewa dari mama. (dalam hati kakchik.. buat betul-betul, dah banyak keluar duit tau).. hehe


Happy birthday Tasya! si manis 19 bersama kawan-kawan.. dah balik kolej masa ni..


kakchik belanja makan seminggu awal sebelum naik sem..


bukan selalu dapat berkumpul bersama..



abang anil gurau ngan adik risya.. 



Kak sya dan aidil..


Institut Memandu Riakar

Mama ucapkan selamat hari lahir buat Sya.. muga jadi anak yang solehah.. berjaya dunia dan akhirat. Muga Sya terus berjaya dalam mengejar cita-cita untuk menyambung pelajaran ke peringkat seterusnya dan dipermudahkan urusan oleh Nya.. aamiin