Monday 25 September 2017

Repair Air-cond Exora yang Rosak...

Assalam.. muga kalian menikmati ketenangan dalam mengharungi kehidupan seharian..

Setelah tamat tempoh warranty selama 3 tahun.. MPV bajet yang kakchik gunakan mengalami pelbagai kerosakan.. yang minor tu kakchik buat-buat tak nampak jer.. tapi bila aircond yang rosak.. terpaksa juga dibaiki.. sukar memandu ketika hujan lebat.. lebih-lebih lagi semasa di lebuhraya.

Tiada pengalaman menghantar kereta ke bengkel aircond sebelum ini.. memerlukan kakchik dan suami survey di setiap kedai dalam kawasan Skudai.. rata-rata upah membuka dan check area yang bermasalah pun mencecah harga RM300.. belum termasuk tukar alat ganti lagi. Bajet duit dulu arr.. sementara nak baiki aircond.. kakchik top up gas.. tu pun dah naik harga.. yang ada dua set air cond iaitu depan dan belakang.. paling murah kakchik dapat RM50.. rata-rata bengkel letak harga RM70.. RM90 pun ada.. adoiii tak mampu mak nakkkk.. hehehe tak boleh bertahan lama gasnya kerana kebocoran yang agak besar.

Bengkel mengesan kebocoran pada cooling coil sebelah depan.. maka ditukarkan parts yang baru. Hangus lah duit kakchik dalam RM730.. iaitu service dan top up gas RM250, cooling coil RM480. Guna tak sampai 5 hari.. dah tak rasa sejuk air-cond nya..  

ni lah rupanya cooling coil  hadapan yang di tukar..


tersedak kakchik nak bayarrr..

Kakchik pergi semula ke bengkel yang sama untuk report.. setelah di periksa.. mekanik mengesyor agar kakchik tukar condenser pulak.. terdapat kebocoran jugak.. huhu.. tunggu la ye.. kakchik bajet dulu. Agak lama jugak kakchik tak sempat menghantar kereta.. tapi Sept'2017 kereta perlu digunakan untuk menghantar anak-anak yang akan naik semester. Terpaksa juga kakchik baikinya, alhamdulillah aircond masih terasa sejuk selepas hampir 2 minggu dibaiki. Harap-harap bertahan lama.. Insya Allah.

condenser yang bocor dipenuhi dengan minyak.. yang belah kiri gambar..

muga berbaloi harga yang dibayar... 

Walaupun kereta ni digunakan ketika hujung minggu dan untuk perjalanan jarak jauh.. tanpa air cond amatlah tidak selesa.. lebih-lebih lagi ketika hujan lebat.. sangat merbahaya untuk dipandu. Muga perkongsian kakchik dapat menjadi rujukan pada yang punya kelemahan macam kakchik.. hehe.. tak berapa nak mampu.

No comments:

Post a Comment