Wednesday 12 October 2016

Tadika Pasti 6 Tahun

Assalam.. muga hari-hari anda terus ceria.. dipenuhi aura positive dan di bawah payung lindungan Nya..

Kakchik kongsikan kisah anak bongsu yang belajar di Tadika Pasti area Skudai ni setelah 2 tahun belajar di Tadika ABCDE iaitu yang bukan Islamik. Walau hebat mana sekalipun cara pengajaran Tadika ABCDE.. dengan keputusan exam anak kakchik pun nampak bagus.. tetapi tiada matapelajaran agama yang diajar so kakchik terpaksa menukarkan si bongsu ke tadika lain.. sebelum penggal sekolah berakhir tahun lepas suami kakchik telah mendaftarkan anaknya ke Tadika Pasti. Sejarah juga bagi keluarga kakchik sebab belum pernah menghantar anak-anak sebelum ini ke Tadika Pasti. So apalagi.. kepada yang berminat bolehlah mendaftar sekarang ye untuk sessi 2017.. sangat direkomen untuk anak-anak.. please take note.. I have no business deal for the recommendation.. hehe

muka cuak pada hari pertama nak ke tadika

Masa hari pertama selepas pendaftaran

guna beg lain dulu.. yang Pasti punya belum dapat lagi masa ni..
Alhamdulillah selama seminggu mendengar si bongsu komen setiap hari yang kelas nya bising sebab masih bercampur dengan peringkat umur yang lain sepanjang minggu orientasi.. akhirnya dia gembira jugak untuk belajar ilmu yang baru di Tadika Pasti itu. Sebagai ibu.. kakchik gembira melihat perkembangan positive tersebut.. dia mula menghafaz doa-doa harian dan ayat lazim. Kakchik dan suami terkedu mendengar doa makan yang disertai dengan makna dan terima kasih kepada Allah.. juga kepada Malaikat Mikail yang memberi rezeki yang bakal dijamah.

Risya mula suka belajar.. alhamdulillah
Andainya kakchik tahu lebih awal yang modul pembelajaran di Tadika Pasti ini bagus.. tentu dua tahun lepas lagi kakchik daftarkan si bongsu. Alhamdulillah sukatan pelajarannya padat dan sangat baik untuk perkembangan otak anak-anak. Ayat lazim yang agak panjang juga dilatih untuk dihafaz oleh anak-anak dan hadis-hadis yang dihafaz serta diamalkan sangat praktikal dalam kehidupan seharian. 

Sebutan makhraj yang jelas ketika membaca ayat lazim yang di ajar di Tadika Pasti telah memudahkan anak kakchik untuk mengaji di rumah ustazah yang diatur oleh pihak taska.. selepas tamat sessi belajar di tadika.. anak kakchik diasuh di taska pula. Di usia 6 tahun si bongsu telah menamatkan bacaan Iqra' dan dinaikkan pula ke bacaan Al Quran. Semuga anak kakchik dapat meneruskan pembelajaran dari Tadika Pasti ke Sekolah Agama Negeri Johor nanti.. mempelajari ilmu agama di peringkat sekolah rendah  pula. Insya Allah..

3 comments:

  1. masa ni gigi penuh...hehehe

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah🤲 Allah rezekikan anak bongsu kakchik utk msk f1 di Sbp tahfiz Selandar. Muga sentiasa dipermudahkan segala urusannya. Aamiin.

    ReplyDelete