Wednesday 31 May 2023

Raya Aidilfitri @ 22.4.2023

Assalam. Muga kalian beroleh ketenangan di dalam melalui liku-liku kehidupan. Salam Aidilfitri, maaf zahir dan batin dari kakchik sekeluarga.

Tanggal 22.4.2023 bersamaan dengan hari Sabtu telah diisytiharkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-raja sebagai Hari Raya Puasa di seluruh Malaysia. Alhamdulillah tahun ini kami merayakan di Johor Bahru terlebih dahulu dengan menunaikan solat sunat Idulfitri di surau kejiranan kami iaitu Surau Flora. 

Setelah sessi bermaafan dan membungkus makanan sebagai juadah buah tangan, kami menuju ke rumah ayah mertua di Taman Damai Jaya. Syukur kami dapat berkumpul beramai-ramai sambil makan dan bermaafan serta mengabadikan potret bersama.

Kami bergerak pulang ke kampung di Melaka sebelum zohor dan sampai agak lewat kerana lebuhraya masuk dari tol Pulai Jaya jem. Kami terus ke homestay yang telah di booking sekitar Jasin Height untuk check in dan seterusnya menuju ke kampung untuk bertemu emak dan adik beradik.

Perkarangan rumah mak dipenuhi dengan kereta sanak saudara yang datang beraya pada petang itu. Rumah tua biasanya menjadi tumpuan untuk ziarah juga bermaafan. Kami mengambil peluang untuk bertemu para tetamu yang ada. 

Syukur alhamdulillah juadah yang kami bawa masih elok dan dapat kami panaskan untuk dinikmati bersama keluarga. Banyak juga juadah yang mak masak serta adik beradik bawa sebagai bekalan. Sebelah malam kami beraya ke rumah Kak Uda di Kg. Tersusun Mohd Khaidir, Lipat Kajang dan rumah Kak Ngah di Jalan Sialang, Tangkak. Setelah puas bertemu dan makan juadah yang dihidangkan kami pulang ke homestay untuk mandi, solat dan melelapkan mata.









Abang Danial bersama isterinya Atirah beraya di Kuala Selangor terlebih dahulu dan pulang ke kampung di Melaka pada raya kedua. Insha Allah jumpa esok di kampung.

No comments:

Post a Comment