Saturday 1 April 2023

Si Bongsu Temuduga SBP Tahfiz Selandar

Assalam. Muga hari ini lebih baik dari hari semalam dan hari yang bakal mendatang menjanjikan kebahagiaan buat kita semua. In sha Allah.

Kakchik kongsikan kisah menghantar anak untuk temuduga TMUA iaitu Tahfiz Model Ulul Albab yang bertempat di SBP Integrasi Selandar. Permulaan cuti semester akhir Tahun 6 anakanda bongsu kami mendapat khabar gembira dengan panggilan telefon dari pihak sekolah iaitu SBP Selandar untuk beliau menghadiri temuduga Tahfiz bertarikh 1.3.23 bersamaan dengan hari Rabu. Pada hari kejadian kami berpagian telah menemani anakanda untuk tujuan tersebut.

Kami singgah di stesen minyak Petronas Selandar untuk si bongsu kami menukar pakaian sekolah  iaitu uniform SLB. Jadual temuduganya pada pukul 9.30 pagi bermula dengan pendaftaran. Semasa pendaftaran anak-anak dibahagi kepada dua kumpulan. Seterusnya mereka akan melalui 3 bahagian ujian iaitu ujian hafazan, bertulis iaitu menulis semula ayat Al-Quran dan bacaan tilawah.  Masing-masing di dalam satu group tersebut mengikut turutan diberikan satu mukasurat untuk dihafaz dalam tempoh masa selama 30 minit.

Setelah tamat tempoh yang diberi, anak-anak dibawa ke bilik tayang untuk menduduki ujian menulis semula ayat-ayat yang ditayang dalam tempoh 5 minit sahaja. Seterusnya peserta akan  mengikut giliran untuk ditemuduga oleh panel ustaz dimulai dengan hafazan. Tilawah akan diberi mukasurat yang lain dan perlu dibaca dengan tajwid yang betul.

Selepas itu panel akan menyentuh soalan berkenaan akademik juga kor kurikulum dan keluarga untuk melihat sejauh mana minat dan kecenderungan calon yang bakal menjadi pelajar tahfiz TMUA di SBP mereka. Keputusan ujian temuduga akan keluar seiring dengan pengumuman SBP iaitu pada 17.3.23.

Setelah temuduga berakhir kami melawat kakngah iaitu kakak kedua kakchik di rumah baru beliau di Jalan Sialang, Tangkak. Kami gerak pulang ke JB pada petang itu juga setelah berehat sebentar di rumah ngah. Syukur alhamdulillah Allah permudahkan urusan kami sekeluarga.













No comments:

Post a Comment