Saturday 31 October 2020

Aidil buat braces di KK Tmn U

Assalam.. muga kalian ceria bersama keluarga tersayang.

Seperti yang telah kakchik kongsi pada slot sebelum ini tentang masalah gigi taring anak kakchik yang tumbuh di lelangit, janji temu bagi 4 minggu berturut-turut telah di susun oleh pihak klinik. Doktor pakar menasihati kami untuk hadir ikut tarikh yang ditetapkan agar proses menjalan lancar. 

Janji temu yang pertama setelah membuat mould gigi ialah meletak getah di celah-celah tiap gigi geraham belakang untuk tujuan memberi ruang dan memudahkan besi penahan dipasang nanti.

Seminggu berikutnya janji temu untuk cabutan dua gigi geraham pertama sebelah kiri. Akar gigi yang dicabut agak melentik.



Minggu seterusnya janji temu untuk cabutan gigi geraham kanan sebelah atas pula. Ketika itu besi penahan dipasang di geraham kiri dan kanan sebelah atas. Mulanya anak kakchik berasa tidak selesa dan hanya ambil makanan lembut seperti bubur dan roti yang dicicah air milo sahaja. 

Pada minggu berikutnya janji temu untuk memasang pendakap gigi atas dan bawah. Setelah dipasang oleh doktor pakar, staff nurse memberi penjelasan cara-cara penjagaan gigi yang telah dipasang pendakap. Aidil perlu menggunakan ubat gigi yang memulih kesihatan gusi dan berus gigi khas untuk orthodontik. Kakchik membelinya di farmasi yang berdekatan. 

Harga untuk rawatan pendakap gigi bergantung kepada kerjaya ibubapa samada kakitangan kerajaan atau swasta.  Disini kakchik paparkan harga untuk yang bekerja swasta ye. So minggu ketiga kakchik perlu menjelaskan bayaran RM100 untuk besi penahan dan minggu berikutnya sebanyak RM1,000 untuk kos pemasangan pendakap. Lain-lain bayaran ditangguhkan hingga tiba masa yang diperlukan. Bayaran RM5 rawatan pakar adalah percuma kerana Aidil membawa surat akuan pihak sekolah. Syukur alhamdulillah. 

No comments:

Post a Comment