Wednesday 30 September 2020

Hiking di Gunung Pulai

Assalam... muga kalian dikurniakan kesihatan yang baik dan ceria bersama keluarga tercinta. 

Tarikh 12.9.2020 bersamaan hari sabtu kakchik sekeluarga beriadah di kawasan kejiranan berhampiran iaitu Gunung Pulai. Ketinggiannya cuma 600 meter dan dijangka mengambil masa selama 3 jam untuk menawan puncaknya dengan perjalanan santai.

Orang agak ramai pada hujung minggu ni, kami terpaksa pakir kereta di kawasan yang jauh dan kemudiannya memulakan larian anak.







Kakchik berpasangan dengan si bujang kecil dan suami pula melayan kerenah si bongsu. Kami berpecah di tengah pendakian. Terdapat laluan kedua untuk pendaki yang pro iaitu di hutan pelajaran. Laluan tersebut agak mencabar katanya.



Kakchik meneruskan pendakian yang agak curam dan meletihkan itu bersama si bujang hingga suku ketiga laluan si bujang terpaksa berhenti kerana keletihan. Kakchik terus berjuang sendirian hingga bertemu sekumpulan pelajar yang menuju matlamat yang sama. Syukur kerana mendapat teman. Depan sekali di dalam photo ialah Aisyah, murid tahun 5 SK Sg Danga. Mereka bertiga pada hari itu ialah kenalan dari kecil kerana ibubapa mereka rakan setugas iaitu guru.

Kami berempat meneruskan pendakian yang bertambah cabarannya iaitu hujan hingga sampai ke puncak. Di dalam kesejukan kami gembira kerana telah menyelesaikan misi pada pagi itu. Setelah mengambil beberapa photo, kumpulan kami pun turun menggunakan laluan yang sama. Walaupun perjalanan turun agak mudah tetapi kena berhati-hati dengan jalan yang licin dan lopak air yang agak dalam.







Sampai sahaja di bawah kami terus ke medan selera yang terdapat di situ. Sedap dan enak menu yang dimasak, sangat berselera kami makan. 

Untuk sesiapa yang ingin melakukan aktiviti mendaki boleh pergi awal kerana taman rimba dibuka dari pukul 6.00 pagi. Bayaran pakir kereta dikenakan sebanyak RM3 dan kalian boleh pakir  di mana-mana rumah penduduk kampung dengan hanya memberi tiket pakir yang telah dibayar.  Muga info dari kakchik bermanfaat untuk semua. 

No comments:

Post a Comment