Monday 9 May 2016

Secebis Kisah Penyewa Flat Kakchik

Assalam.. muga hari2 mendatang bakal menjanjikan kebahagian buat kita semua..

Ni kakchik kongsikan sedikit kisah mengenai penyewa yang terpaksa berpindah ke negeri lain dalam tempoh notis yang singkat. Sebelum 5hb Januari.. beliau maklumkan pada kakchik yang beliau dipindahkan oleh majikan mulai bulan Feb'16 so hujung bulan Jan'16 beliau akan keluar dari unit flat kakchik. Terpaksa rela kakchik pun bersetuju dan meminta beliau kontra sewa bulan tersebut dengan depositnya walaupun dalam kontrak perjanjian notis perlu di beri dua bulan sebelum berpindah dan ikat kontrak perjanjiannya selama 2 tahun.


ni agreement nya..
Beliau telah menyarankan agar kakchik membenarkan rakan sekerja di bawah seliaan beliau untuk menyambung sewa pada bulan Feb'2016. Tanpa memikirkan benda negative.. kakchik pun bersetuju dengan cadangan itu.

ni wa jawapan bila kakchik follow up status rumah flat
Feb'2016 berlalu begitu pantas sehingga habis bulan.. kakchik tak dapat income sewa bulanan Jan'16 & Feb'16 yang telah dipungut oleh bekas penyewa.. kalau sambung sewa kena bayar sewa bulanan la kan.. beliau dah pungut penuh deposit 2 + 1 + api air.. so kena bayar pada kakchik tunggakan sewa bulan Jan'16 dan Feb'16.. Bila ditanya.. katanya tunggu nak settle bil api air dulu.. sebab deposit api air RM200.

ni butiran agreement..
Penyewa baru berjaya membayar sewa bulan Mac'16 mengikut tempoh seperti perjanjian tapi kakchik masih tidak dapat membuat agreement baru memandangkan deposit yang dipungut oleh bekas penyewa tidak masuk lagi ke Ac bank kakchik. Beberapa kali jugak kakchik follow up sepanjang Mac'16 tu. Jenuh melayan kerenah bekas penyewa kakchik pun hantar sms begini...


cepat pulak beliau response..


ni bukti bayaran..

So seperti yang dijanjikan.. pada hari yang sama.. dapatlah kakchik memungut RM1,000 iaitu dua bulan deposit penyewa baru. Deposit api air RM200 remain yang sama dalam rekod kakchik sebab bil2 terakhir telah settle dibayar oleh bekas penyewa. Syukur alhamdulillah.. segalanya dipermudahkan.


No comments:

Post a Comment