Sunday 31 December 2023

Hasil Tanaman Labu Kuning di Kebuniti Flora

Assalam sahabat. Muga hari ini lebih baik dari hari semalam dan hari yang bakal mendatang menjanjikan kebahagian buat kita semua. Aamiin🤲

Sebagai langkah sihat dan pemupukan aktiviti bersama kejiranan setempat maka kebuniti diwujudkan untuk memberi peluang masyarakat bercucuk tanam sayur-sayuran. Ianya juga dapat membantu penjimatan duit belanja dapur kerana beberapa jenis sayuran juga herba dapat dituai hasilnya bersama.

Kakchik berpeluang turut serta di Kebuniti Flora dengan menanam labu kuning dan sayur kangkung. Seronok bertemu jiran secara mingguan dan berbagi ilmu mengenai tanaman bermula dari jenis tanah, biji benih dan baja. Kadang-kadang kami bergotong royong di pagi Jumaat untuk menanam serai, membersihkan tapak tanaman atau menyemai benih hidroponik. Kami juga bersarapan bersama dan mengutip hasil tanaman untuk jualan setempat. Syukur alhamdulillah.

Labu yang kakchik tanam sekitar bulan Ogos, 2023 telah mengeluarkan buah dan dapat dijadikan sajian lauk masak lemak. Manis dan enak sekali masakan labu segar dari kebuniti.















No comments:

Post a Comment