Friday 27 November 2020

PKPB 9.11.2020 - 6.12.2020

Assalam.. muga hidup kita lebih baik dari yang semalam dan hari-hari mendatang.

Berikutan kes pandemik Covid 19 yang semakin teruk, pihak kerajaan mengisytiharkan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) ditukar kepada Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB ) mulai dari 9.11.2020 hingga 6.12.2020 kepada semua negeri di Semenanjung kecuali Perlis,  Kelantan dan Pahang.

Sebelum ini negeri Sabah, Selangor dan Wilayah Persekutan Kuala Lumpur serta Putrajaya telah pun sebulan menjalani PKPB disebabkan kes Covid 19 yang meningkat di tempat mereka.



Berdasarkan rekod pada tarikh 6.11.2020 maka langkah-langkah pencegahan telah diambil untuk kebaikan semua pihak. Anak-anak pun tidak bersekolah dan mulai belajar secara di dalam talian. Tarikh penting persekolahan berubah di akhir tahun 2020 dan pada awal tahun 2021. 

Setelah 2 minggu menjalani tempoh PKPB dan perayaan Deepavali telah berakhir, beberapa negeri diumumkan tamat PKPB dan berbalik pada PKPP seperti sebelumnya kerana kes Covid 19 yang terkawal. Negeri tersebut ialah Melaka, Trengganu dan sebahagian negeri Johor. Negeri Johor pula ada dua daerah yang masih menjalani PKPB iaitu Kota Tinggi dan Mersing. Urusan untuk pulang ke kampung pada cuti perayaan Deepavali kakchik tergendala kerana larangan merentas negeri. Insya Allah minggu ini kami akan pulang melawat emak di Melaka.

Negeri Kelantan pula menjalani PKPB mulai 21.11.2020 bersama dengan negeri-negeri lain yang belum melepasi tahap rekod yang memuaskan.

2 comments:

  1. Kat kampung gunung Pulai ni pun ada kes katanya...harap harap tak meningkat lagi lah...

    ReplyDelete