Wednesday 26 August 2020

Selamat Tinggal Exora JPF

Assalam... muga kalian ceria menempuh hari-hari dengan kehidupan norma baharu.

Minggu kedua Ogos 2020 hubby kakchik telah iklankan kereta Exora untuk dijual berikutan beliau telah membeli kereta lain yang lebih ekonomi. Sambutan agak menggalakkan iaitu beberapa orang dari daerah Kota Tinggi yang berminat untuk membeli secara tunai. Ada juga wakil penjual kereta terpakai yang menawarkan harga berpatutan. 

Kami terpaksa menjual kereta secara sendiri kerana harga trade in yang ditawarkan oleh pihak tertentu terlalu rendah dan agak tidak masuk akal. Setelah beberapa pembeli datang untuk view dan test drive kereta kakchik maka kakchik pun mula menghantar email kepada pihak HP bank untuk mendapatkan geran. Tujuannya untuk membawa kereta mendapatkan pemeriksaan Puspakom. Syarat untuk menjual kereta terpakai perlukan begitu. Bayaran RM22 dikenakan dan jika perlu di korier ke cawangan bank berdekatan, maka kos RM10 perlu dibayar.

Seterusnya kakchik email kepada pihak finance untuk dapatkan penyata terkini bagi penjelasan penuh. Ini juga memerlukan bayaran RM22 ye. Kakchik akhirnya memilih untuk menjual kepada pihak penjual kereta terpakai di Skudai kerana ianya lebih mudah. Cuma bawa geran dan kad pengenalan untuk buat pengesahan hakmilik setelah rundingan harga. Emailkan penyata terkini untuk full settlement dan dalam tempoh seminggu dapat baki payment selepas tolak baki hutang di bank.


Jasamu dikenang

Sayang kamu yang berusia 7 tahun.

Urusan pembatalan insurance hanya boleh dibuat setelah e-batal dari pihak bank diperolehi oleh penjual kereta terpakai. Ianya boleh dibuat oleh owner sendiri atau runner dengan bayaran tertentu.

Mudah juga urusan jualannya, rugi jika terima tawaran harga masa trade in yang terlalu rendah dulu. Ramai yang nak ambil untung atas angin tanpa usaha. Kakchik mencuba dengan bantuan hubby. Terima kasih abang.

No comments:

Post a Comment