Wednesday 1 July 2020

Gigi Taring Aidil Tumbuh Di Lelangit

Assalam.. muga kita semua sentiasa berada di bawah payung rahmat Illahi. Amalkan penjarakan sosial, kerap cuci tangan dan pakailah pelitup muka ketika berada di tempat awam bagi menangani pendemik Covid-19.

Janjitemu Aidil bersama doktor pakar gigi di Klinik Kesihatan Taman Universiti pada 21.6.2020 agak memeranjatkan kakchik kerana rupa-rupanya taring sebelah atas telah mula keluar. Satu yang sebelah kiri telah menyulur sedikit diatas gusi agak tinggi dan yang sebelah kanan pula menyulur di bahagian bawah. Kiranya keluar di sebelah lelangit.

Sepatutnya Aidil kena ambil giliran yang agak lama iaitu dalam tempoh 3 tahun. Tetapi doktor terpaksa mempercepatkan proses pembaikan gigi kerana taring yang tumbuh keluar di tepi lelangit harus di buat pembedahan.

Begini rupa x-ray yang diambil

Doktor pakar memberi penerangan yang terperinci akan situasi dan pilihan cara pemulihan. Kakchik memilih cara yang pertama iaitu buat rawatan braces untuk memberi ruang pada gigi taring untuk bergerak ke tempat asal bagi taring yang tumbuh tinggi di gusi dan yang tumbuh di lelangit pembedahan akan dilakukan di Hospital Sultanah Aminah setelah ruang yang betul telah tersedia.

Muga urusan kakchik dan anakanda kakchik dipermudahkan. 

No comments:

Post a Comment